Prevzemanje odgovornosti do šolskega dela in dejanj je pri šoloobveznih otrocih vedno izziv, prav tako pri mladostnikih. Za delo s šoloobveznimi otroki in mladostniki je poleg strokovne, pomembna tudi osebna integriteta – knjiž. popolnost, skladnost: človekova notranja integriteta; integriteta osebnosti (SSKJ, 2019). Kot učitelji moramo biti skladni sami s sabo, saj preko pedagoškega procesa predstavljamo tisto, kar učimo. Tudi Gogala poudarja, da imajo učiteljeve osebnostne lastnosti velik pomen pri pedagoškem delu. Večjo pomembnost pripisuje notranji kot pa zunanji osebnosti (Gogala, 2005). V kolikor je učitelj skladen sam s seboj lahko vzpostavi transferni odnos z učencem. Pri delu z ljudmi moramo biti strokovni, nikakor pa ne neosebni. V izobraževalnem procesu se hkrati odvija tudi proces vzgajanja. Avtoriteta in osebna odgovornost sta po mojem mnenju ključ do vzpostavitve dobrega odnosa z učenci. Na primer, ne moremo pričakovati, da bodo učenci pošteni, če sami nismo. Z vzpostavitvijo transfernega odnosa je moč skrbeti za celostni razvoj otroka. K temu nas delavce na področju vzgoje in izobraževanja poleg naše strokovne usposobljenosti in osebne integritete veže tudi zakonodaja, pravilniki ipd. V Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju lahko preberemo, da javne šole, pa tudi šole posebne pedagogike (npr. Montessori pedagogika) dajejo velik pomen celostnemu razvoju otroka (Bela knjiga, 2011). Starši in pedagogi naj bi stremeli k temu, da otroke razvijamo v odgovorne osebe, ki bodo samostojno živele in ustvarjale odgovorno družbo (Pirc, 2014).
Zdi pa se, da v šolskem sistemu v zadnjih letih bolj štejejo učni dosežki, kot pa razvijanje odgovornosti do svojih dejanj in do skupnosti okoli nas. V večgeneracijskem centru Skupna točka se trudimo, da naše šoloobvezne otroke in mladostnike učimo razvijanja odgovornosti do šolskega dela, do svojih dejanj in do okolice.
Organiziramo delavnice za ločevanje odpadkov, reševanje konfliktov, sprejemanje odgovornosti do svojih dejanj, učno pomoč ipd. V treh šolskih letih je učno pomoč v okviru projekta Večgeneracijski center Skupna točka obiskalo okoli 100 otrok, skupaj z ostalimi delavnicami pa okoli 200 otrok in mladostnikov. Najbolj odmevna in obiskana dejavnost je bila prav učna pomoč. Otrokom so pomagali prostovoljci; študentje različnih študijskih smeri (tudi v okviru študijske prakse), srednješolci in zaposleni. Učenci so največ pomoči potrebovali pri razvijanju samostojnega učenja in dela. Po treh letih dela z učenci, lahko ocenim, da so napredovali pri samostojnem opravljanju šolskega dela in reševanju dodatnih domačih nalog. Nekateri so si s pomočjo prostovoljca pripravili osebni učni načrt, ter pričeli uporabljati nove metode za boljše in lažje učenje. Šoloobvezni otroci in mladostniki Skupno točko obiskujejo prostovoljno. Tudi sodelovanje pri učnih urah, dodatnih nalogah za utrjevanje učne snovi ipd. je prostovoljno. V kolikor je bilo potrebno, smo organizirali skupinske sestanke (šoloobvezen otrok ali mladostnik, starši, šola, okoliška društva). Na ta način je bil otrok vedno vključen v dogajanje in reševanje šolskih problemov. Ugotovila sem, da je bila vpetost šoloobveznega otroka ali mladostnika smiselna in uspešna, zato menim, da je pri spodbujanju razvoja odgovornosti pri šoloobveznih otrocih in mladostnikih še veliko prostora. To bi moralo biti vodilo tudi v prihodnosti. Deloma bi lahko razvoj v to smer vplival tudi na boljše odnose »starši – učenec – šola«, hkrati pa bi učence spodbujali h kritičnemu mišljenju in prevzemanju odgovornosti za svoje znanje, morebiten napredek in ocene. V kolikor si bomo v prihodnosti želeli spremembe, bomo morali svoja razmišljanja in dobre ideje sčasoma tudi uresničiti. Dopustimo otrokom in mladim možnost, da se bodo razvijali v odgovorne osebe, ki bodo v prihodnosti ustvarjali odgovorno družbo.
Organiziramo delavnice za ločevanje odpadkov, reševanje konfliktov, sprejemanje odgovornosti do svojih dejanj, učno pomoč ipd. V treh šolskih letih je učno pomoč v okviru projekta Večgeneracijski center Skupna točka obiskalo okoli 100 otrok, skupaj z ostalimi delavnicami pa okoli 200 otrok in mladostnikov. Najbolj odmevna in obiskana dejavnost je bila prav učna pomoč. Otrokom so pomagali prostovoljci; študentje različnih študijskih smeri (tudi v okviru študijske prakse), srednješolci in zaposleni. Učenci so največ pomoči potrebovali pri razvijanju samostojnega učenja in dela. Po treh letih dela z učenci, lahko ocenim, da so napredovali pri samostojnem opravljanju šolskega dela in reševanju dodatnih domačih nalog. Nekateri so si s pomočjo prostovoljca pripravili osebni učni načrt, ter pričeli uporabljati nove metode za boljše in lažje učenje. Šoloobvezni otroci in mladostniki Skupno točko obiskujejo prostovoljno. Tudi sodelovanje pri učnih urah, dodatnih nalogah za utrjevanje učne snovi ipd. je prostovoljno. V kolikor je bilo potrebno, smo organizirali skupinske sestanke (šoloobvezen otrok ali mladostnik, starši, šola, okoliška društva). Na ta način je bil otrok vedno vključen v dogajanje in reševanje šolskih problemov. Ugotovila sem, da je bila vpetost šoloobveznega otroka ali mladostnika smiselna in uspešna, zato menim, da je pri spodbujanju razvoja odgovornosti pri šoloobveznih otrocih in mladostnikih še veliko prostora. To bi moralo biti vodilo tudi v prihodnosti. Deloma bi lahko razvoj v to smer vplival tudi na boljše odnose »starši – učenec – šola«, hkrati pa bi učence spodbujali h kritičnemu mišljenju in prevzemanju odgovornosti za svoje znanje, morebiten napredek in ocene. V kolikor si bomo v prihodnosti želeli spremembe, bomo morali svoja razmišljanja in dobre ideje sčasoma tudi uresničiti. Dopustimo otrokom in mladim možnost, da se bodo razvijali v odgovorne osebe, ki bodo v prihodnosti ustvarjali odgovorno družbo.
PRISPEVEK Z RADIA VAL 202: https://val202.rtvslo.si/2019/05/botrstvo-172/
Viri in literatura:
- Gogala, S. (2005). Izbrani spisi. Ljubljana: Društvo 2000.
- Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju. (2011). Ljubljana:
Ministrstvo za šolstvo in šport. Pridobljeno s: http://pefprints.pef.uni-lj.si/1195/1/bela_knjiga_2011.pdf. (30. 5. 2019).
- Pirc, P. (2014). Otrokom moramo privzgojiti odgovornost.
Pridobljeno s: https://www.delo.si/nedelo/otrokom-moramo-privzgojiti-odgovornost.html. (30. 5. 2019).
- Fran. SSKJ (2019). Pridobljeno s: https://fran.si/130/sskj-slovar-slovenskega-knjiznega-jezika/3547770/integriteta?All=integrit%C3%A9ta&IsAdvanced=True&All=integrit%C3%A9ta&IsAdvanced=True. (3. 6. 2019).
Comments